Golfparrets køb af feriebolig i Sydspanien

14. januar 2020 Slået fra Af FolkePosten

Drømmen om at bo et sted med sol og varme har mange, og det havde vi også gået og drømt om. Særligt fordi vi igennem mange år har taget på ferie til Costa del Sol, som vi bare har tabt vores  hjerte til. Når man som os elsker at spille golf, da er Costa del Sol nummer 1. Man kan spille golf i godt vejr året rundt, og der er rigtig mange virkelig gode golfbaner, der ligger tæt langs hele kyststrækningen. Vi elsker at tage rundt og spille på de forskellige baner, både alene og med venner, og samtidig nyde den afslappede livsstil dernede. Der er så dejligt, så det med selv at eje en feriebolig dér tiltalte os. Vi taler ikke spansk, derfor var vi enige om, at vi ville i kontakt med en dansk ejendomsmægler dernede. Vi startede med at søge på nettet efter boliger til salg på Costa del Sol, og dér faldt vi for Quist Real Estates hjemmeside, der var flot, nem og overskuelig og med mange nyttige oplysninger. Vi kendte intet til, hvorledes et boligkøb i Spanien foregår, så det var dejligt at Quist Real Estate på deres hjemmeside fortæller om købsomkostninger, købsforløb, gode råd m.v. Eftersom vi var ret bekendte med hele kysten vidste vi, hvilket område vi ville bo i, nemlig La Cala Golf. La Cala Golf er Spaniens største golfresort og de fleste boliger dér ligger med flot udsigt over golfbanerne og kysten. Vi tog kontakt til Quist Real Estate, og fik rigtig god hjælp og vejledning af Sebastian til, hvilke overvejelser og forberedelser vi skulle gøre os, og vi fik sporet os ind på vores krav til bolig med hensyn til pris, beliggenhed, størrelse m.v.

Golf photo

Vi lavede en liste i prioritetsorden, med hvad der var vigtigst for os og hvad vi kunne gå på kompromis med. Samtidig med at vi selv søgte efter boliger på nettet, sendte Quist Real Estate os løbende relevante boligtilbud, og Sebastian Quist var altid hurtig til at besvare vores mange spørgsmål. Vi endte med at have samlet 10 boliger, som vi aftalte, vi skulle komme ned og få fremvist.

Vi havde en fantastisk besigtigelsestur. Vi blev hentet på hotellet af Sebastian, og hans planlægning af fremvisningerne var helt i top, uden spild af tid. Udover de 10 vi havde aftalt, havde Sebastian fundet lidt ekstra huse, som vi kunne se. Efter hver fremvisning skrev vi noter ned, for man kan godt blive lidt forvirret over, hvilket hus der nu havde det og det, da man ser mange lige efter hinanden. Det var meget hyggeligt, og Sebastian fortalte undervejs om praktiske ting, der er værd at vide, blandt andet om hospitaler, læger, banker, forsikringer, seværdigheder m.v.

Vi så alle boligerne på 3 dage, og vi forelskede os særligt i et af husene, der dog lå lige i overkanten af vores budget. Vi sagde til Sebastian, at vi ville give et bud på huset, og vi aftalte budstrategien og fortalte vores max-grænse. Quist Real Estate forhandlede herefter på vores vegne med sælger – det gik lidt frem og tilbage med modbud, men heldigvis havde vi is i maven, og Quist Real Estate viste deres absolutte engagement og fik forhandlet prisen ned. Vi havde en aftale!

Så skulle det ellers gå stærkt, for vi skulle hjem dagen efter. Sebastian fik etableret et hastemøde med en dansktalende advokat, der fortalte os alt om forløbet herfra. Der blev arrangeret et hurtigt møde hos en notar med henblik på underskrivelse af fuldmagt til advokaten, som herefter ville sørge for alt det praktiske. Det var lidt stressende, men vi følte med det samme, at vi var i trygge hænder. Vi kunne rejse hjem med en følelse af, at der var styr på hele processen, og vi var meget glade og forventningsfulde.

Quist Real Estate har hjulpet med kontakt til en spansk bank og et forsikringsselskab – begge med danske rådgivere, hvilket har gjort det praktiske meget nemmere. Vi har været meget tilfredse med den hjælp og rådgivning vi har fået af Quist Real Estate, og vi kan kun anbefale andre at bruge en dansk ejendomsmægler, hvis man ønsker at købe bolig i Spanien.

Alt er herefter gået nemt og effektivt, og vi har nu fået nøglerne til vores drømmehus i La Cala Golf. Vi er lykkelige for at vi tog den store beslutning, og glæder os til at bruge mange dejlige ferier i huset – og kan næsten ikke vente med at gå på pension, så vi kan bruge rigtig meget tid dernede, når det er koldt og vådt i Danmark.